keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Suomalaisen autokaupan riskit

Huom. kirjoitus on vain allekirjoittaneen mielipiteiseen ja kokemuksiin perustuva. En ota kantaa kenen syy tässä lopulta on enkä yritä mustamaalata ketään osapuolista, mutta haluan avoimesti tuoda esiin mahdollisia riskejä joihin autokaupassa voi törmätä.

Syksyllä 2012 etsin pienipäästöistä mutta tehokasta sporttia ja törmäsin Nettiautossa kiinnostavaan yksilöön, joka oli myynnissä Lielahden Metroautossa. Perheeseen on ko. konsernista ostettu useita autoja ja kyseisestä liikkeestä ostettiin pari vuotta sitten kakkosauto, joten oletin asioiden sujuvan hyvin.

Tiivistelmä

Jos ei jaksa lukea koko tarinaa, niin kyseessä on Citroen DS3 Racing vuosimallia 2011. Auton ostin käytettynä syyskuussa 2012 kilometreillä 17.000km. Ensimmäisen kerran auto hajosi (kytkin) ajokelvottomaksi 11/2012 kilometreillä 20.471km. Toisen kerran 04/2013 kilometreillä 26.550km (moottori). Tehdastakuun piti olla voimassa 10/2013 asti, mutta näin asia ei ollutkaan kummankaan tapauksen kohdalla. Blogin lukija saa itse tehdä omat johtopäätökset mikä on oikein tai väärin.

12.9.2012 auton hankinta

Kyseessä oli Citroen DS3 Racing 207hv BMW:n suunnittelemalla 1.6-litraisella turboahdetulla THP-moottorilla. Kyseistä moottori käytetään mm. Peugeotin ja Minin toimesta useissa eri malleissa. Tuolloin en luonnollisesti voinut tietää mitä kaikkia haasteita tähän moottoriin voi liittyä. Jos joku haluaa tutustua aiheeseen enemmän, niin kirjoittaa Googleen 'thp engine' ja katsoo mitä osumia saa.

Kävin katsomassa koeajamassa auton 12.9. pidin autosta ja päädyin ostamaan auton. Auto oli kaikinpuolin uuden veroinen:

  • mittarissa oli 17.000km
  • yksi omistaja (tulkinnan varaista)
  • tehdastakuu (tästä jutussa lisää)

Myynti-ilmoitus (poistettu)

15.11.2012

Olin työmatkalla Espoossa kun paluumatkalla kytkin alkoi tuntua painallus painalluksen jälkeen oudon veltolta ja päästyäni Helsinki-Tampere moottoritielle jäi koko kytkin lopulta pohjaan. Tarve oli kuitenkin päästä takaisin Tampereelle välittömästi eikä auto muutoin oirehtinut, joten soitin Metroautoon auton myyjälle joka kehoitti ajamaan auton suoraan Lielahden Veholle (valtuutettu merkkiliike sekä osa samaa Veho Groupia jota myös maahantuoja Auto-bon on).

Selvisin lopulta Lielahden Veholle asti jossa minua syyllistettiin siitä etten ollut soittanut Citroenin tiepalveluun,  autoa jopa yritettiin olla ottamatta sisälle tästä syystä. Lopulta työn vastaanottaja taipui soittamaan huollon tiskiltä tiepalveluun ja pyytämään tapausnumeron.

Kaiken piti olla reilassa, sain sijaisauton viikonlopuksi ja lähdin kotiin viettämään viikonloppua.
Työmääräin (poistettu)

19.11.2012

Saan puhelun Lielahden Citroen-huollon työnjohtajalta että tilanne on sellainen että maahantuoja kieltäytyy korvaamasta kytkimen (painelaakeri hajonnut) takuuhuoltoa. Yritän selvitellä asiaa miksi ja syyksi ilmenee, että koska kytkin on kuluva osa, on sille asetettu 20.000km raja. Kieltäydyn maksamasta laskua ja haen auton pois, ohjaavat laskun Metroautoon joka auton oli minulle myynyt. Huomasin heti että eka vaihde ei pysy silmässä. Käytin autoa pari kertaa "säädettävänä", tuloksetta.

Tästä menee muutama päivä ja saan oheisen laskun Veholta
Lasku (poistettu)

Aloin selvittelemään asiaa ja ilmeni että Metroauto ei aio laskua maksaa, koska jos tehdastakuu ei kata kyseistä virhettä ei myöskään heidän takuunsa tai virhevastuu. Metroauton (silloisen) myyntijohtajan kommentti oli "Onpas tämä ikävää kannaltasi.".

Otin keskusteluun mukaan kuluttaja-asiamiehen ja yritin ottaa myös yhteyttä Ranskan tehtaaseen. Odoteltiin päivä pari, jonka jälkeen Veholta ilmoitettiin että maahantuoja oli muuttanut kantaansa ja lasku hyvitetään takuutyönä. Citroenin pääkonttori ei ole tähän päivään mennessä vastannut mitään.

Se riitti minulle ja jatkoin jälleen "matkasta nauttimisesta", lukuunottamatta vaihteen satunnaista päältä putoilemista.

Talvi ja alkuvuosi

Ajelen edelleen ostokseeni pääasiassa tyytyväisenä, mutta ns. "pelko perseessä" lueskeltuani kaikista ketjuvioista, männän hajoamisista, venttiilin tukkeutumisista, turbojen laukeamisista yms. joita tähän moottoriin liittyy. En anna niiden kuitenkaan viedä uskoa kokonaan.

20.4.2013

Sitten se tapahtuu eräänä kauniina aurinkoisena kevät päivänä. Kävimme avopuolison kanssa illallisella Tampereella ja paluumatkalla alamäessä moottorijarrutuksessa vikavalo syttyy ja auton flekti huutaa kuin kaistapää. Matkaa kotiin oli onneksi vain kilometrin verran jäljellä ja varovasti rullaillen saan auton talliin. Käynti on epämääräistä, kuin yksi sylinteri olisi pois pelistä ja pakoputkesta pukkaa tummaa savua. Totean että minulla ei taidot riitä tälläisen selvittämiseen ja tilaan Citroenin tiepalvelusta kuljetuksen Lielahden Veholle. Samalla ilmoitan myös Metroautoon tapauksesta.

22.4.2013

Lielahden Veho ilmoittaa
"Hei.
Auto saatiin tutkimuksiin.
Ilmoitan, kun vika selviää."

Kävin illalla paikan päällä kinuamassa sijaisautoa, kun sellainen kuuluu Citroen takuuseen. Sain sen lopulta loppuviikoksi käyttööni. Eivät saaneet tiepalvelulta tapausnumeroa, joten pyysin vahvistamaan että sellainen tulee viime kertaisesta viisastuneena.

23.4.2013

Lielahden Veho ilmoittaa
"Hei.

Tehtaalta tuli määräys purkaa moottoria ja valokuvata vauriot. Moottori puretaan huomenna.
Tehtaan aikataulusta en tämän enempää osaa sanoa.
Olemme lähettäneet jo moottorin vikalokin ja BSI;n vikalokin tehtaalle, sekä moottorin ohjainlaiteen tiedot.
Tie palveluun soitin tänä aamuna."

Pyysin itselleni myös kuvia moottoririkosta, jotta voisin kysyä mielipidettä muualta.

Saan (myöhemmin) kuvan sekä puhelinsoiton että kakkossylinterin männästä on lähtenyt palanen.

(TEKIJÄNOIKEUS SYISTÄ POISTETTU KUVAT MÄNNISTÄ)

Selvittelen asiaa ja netistä löytyy vastaavanlainen tapaus. Lisäksi löydän muita kohtalotovereita ulkomaisilta keskustelufoorumeilta.


24.4.2013

Nyt alkoi tapahtua, sain puhelin soiton jossa kyseltiin missä huollot on tehnyt ja kuka ne on tehnyt. Huoltokirjassa on leima huoltamosta, joka viimeisen määräaikaishuollon teetti sekä selvittelin heille sähköpostissa kuka, missä ja millä tarvikkeilla huolto tehtiin.

25.4.2013

Sain puhelun jonka mukaan tehtaalta on ilmoitettu, että moottoririkko ei ole takuunalainen. Jotta asiasta jäisi kirjallisia todisteita jatkan edelleen kirjeenvaihdolla asian käsittelyä. Ketjussa on mukana tällä hetkellä sekä Lielahden Vehon, Metroauton että Auto-bonin edustajia.

Veho:
"Tässä päätös takuuasiasta.
Valmistajan takuuehtojen mukaan takuu päättyy jos autoon on tehty muutoksia tai säätöjä tai mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu.
Näin ollen takuu ei korvaa kyseessä olevaa moottorivauriota.
Terveisin
N.N
Lisäksi meillä on valokuvat 15.11 2012 tehdystä kytkinremontista, jossa on lisäosia asennettu autoon."

Minä:
"Hei,
toimitatteko kuvat myös tänne? Lisäksi voisiko N.N toimittaa tehtaan tahon yhteystiedot jonka kanssa olet ollut yhteydessä asiasta?
X ei osannut sanoa muuta kuin että jotkin "saksalaiset ja ranskalaiset tahot" ovat päättäneet asiasta."

N.N:
"Hei,
Mitä haluaisitte tietää asiasta?
Terveisin
N.N"

Minä:
"Hei,
haluaisimme ajoneuvosta otetut kuvat sekä yhteystiedot tahoon, joka päätöksen on tehnyt.
X mukaan päätös takuun eväämisestä on tehty ranskassa tai saksassa eikä Veholla tai Autobonilla. "

N.N:
"Hei,
Mikäli ette ole tyytyväinen päätökseen voitte esittää perustellun oikaisupyynnön meille tänne maahantuontiin. Kuvat löytyvät Veholta X:ltä.
Terveisin
N.N"

Minä:
"Hei,
kokemukseni mukaan asiointi maahantuonnin kanssa (samaa konsernia Vehon kanssa) on tuloksetonta, koska te vain noudatatte annettuja ohjeita.
Tästä syystä pyydämme ystävällisesti päättävän tahon yhteystietoja, jolloin jää yksi "rikkinäinen puhelin" välistä pois. Voin tietysti etsiä PSA:n sivujen kautta suoraan pääkonttorin yhteystiedot ja tätä kautta yrittää tavoittaa oikean tahon, jos olette syystä tai toisesta haluton niitä meille antamaan.
X, saisimmeko kuvat sinulta? "


N.N:
"Hei,
Päätös on tehty täällä maahantuonnissa.
Terveisin
N.N"

Minä:
"Hei,
minulle kerrottiin aiemmin että asia on ratkaistu muualla, ulkomailla? Alkaa olemaan niin sekavaa tämä Vehon / Autobonin-toiminta asiakkaan kannalta, että ehkä nyt on korkea aika kysäistä Citroenilta itseltään mielipidettä tähän.
Etsin heidän pääkonttorin yhteystiedot ja lähetän viestin sinne, laitan teidät kaikki osalliset myös viestinsaajiksi. Asiasta on myös juuri avattu tapaus kuluttajaviranomaisten kanssa, annoin X tiedot yhteyshenkilöksi teidän puoleltanne."

Tässä vaiheessa otin myös mukaan neuvonantajaksi lakimiehen sekä lähetin viestiä PSA:lle Ranskaan, josta ei ole tähän päivään mennessä kuulunut mitään. Facebookin kautta he ovat kaksi kertaa ilmoittaneet ottaneesa tapaukseni työn alle, mutta se siitä.

26.4.2013

Sain sähköpostia X:ltä, vastaanottajina oli tusina Veholaista.
"Huomenta. 
Tässä kuvia lisäosista, jotka on otettu 15.11 2012 kilometreillä 20471 km kytkiremontin yhteydessä. 
Sen jälkeen on moottorin alakiinnitys on vielä vaihdettu powerflexin puslaan (kuva otettu tänä aamuna).
Kytkinremontin yhteydessä kuvattuja lisäosia ei enää autossa ole."

Kiitin kuvista. (poistin kuvat sillä en omista niihin tekijänoikeuksia)

[KUVIA OSISTA]

Osat eivät ole olleet autossa alatuentaa lukuunottamatta sitten talven.

Pyysin myös mahdollisia muita kuvia joita tapaukseen liittyy, mutta en tähän päivään mennessä ole saanut vastausta. Puhuimme myös puhelimessa X kanssa, joka kertoi etteivät he korjaa moottoreita, vain vaihtavat uuden tilalle. Tässä vielä kirjallisena

Minä:
"Hei,

pyytäisin vielä kuvia jotka liittyvät kiistan aiheena olevaan tapaukseen, konerikkoon, eli voisitko lähettää kuvat jotka toimititte tehtaalle koskien hajonnutta mäntää sylinterissä nro 2?

Sekä saisinko tähän sähköpostiin vahvistuksen puhelimessa esittämääsi korjausarvioon/korjaustoimenpiteeseen, jonka mukaan "teillä ei korjata koneita vaan vaihdetaan uusi tilalle"?

Kiitos."

X:
"Tässä on kuva vauriosta. Männästä pala pois. Tätä moottoria emme korjaa, koska öljyn kiertoon on päässyt metallia mäntävaurion seurauksena.
Takuuta korjaukselle ei voi antaa. Tähän mennessä kustannuksia 630 € (Diagnoosit ja moottorin purkaminen)
Uusi moottori vaihdettuna n. 8500 €"

Minä:

Lakimies laati oikaisuvaatimuksen kuten N.N kehoitti aiemmassa sähköpostissaan. En julkaise sitä ennen kuin olen kysynyt lakimieheltä lupaa.

"Hei,

liitteenä asiamieheni lakimies P.P laatima oikaisuvaatimus.

Irtaimen tavaran virhetapauksissa on virheestä vastuussa olevalle varattava mahdollisuus itse korjata tavaran virheellisyys ennen kuin korjaustoimenpide teetetään ulkopuolisella. Tämän vuoksi varaan Teille mahdollisuuden korjata kyseisen vaurion omaan lukuunne. Mikäli ette käytä tätä mahdollisuutta ja ilmoita siitä viikon kuluessa tämän kirjelmän tiedoksisaannista, tullaan työ teettämään ulkopuolisella ja kaikki välittömät ja välilliset kustannukset perimään Teiltä.

Omalta puoleltani pidän mahdollisena myös hinnan alennusta arvioituja korjauskustannuksia vastaavalla summalla ja ottaen huomioon virheen merkittävyyden, jopa kaupan purkua. Pyydän ilmoittamaan kantanne em. seikkoihin vastauksessanne.

Pyydän ilmoittamaan myös yrityksenne kotipaikan sekä toiminnasta vastaavan henkilön nimen mahdollista haastehakemusta varten."

N.N:

N.N vastine oikaisuvaatimukseen. Tässä vaiheessa N.N vetäytyy koko keskustelusta lopullisesti.

"Hei,
Käytetyn auton ostaja ei voi esittää vaatimuksia maahantuojalle muutoin kuin maahantuojan antaman takuun perusteella. Valmistajan takuuehtojen mukaan takuu päättyy jos autoon on tehty muutoksia tai säätöjä tai mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Näin ollen maahantuoja ei ota kantaa tähän tapaukseen. 
Ystävällisin terveisin
N.N"

Minä:
Hei,

jos te ette ota vastuuta tästä tapauksesta vaikka olette itse myöntänyt yksin tehneenne kieltävän päätöksen sekä muut Veholla ovat viitanneet teihin tapauksen päätöksentekijänä, niin kuka teillä ottaa vastuun päätöksestä? X?

27.4.2013

Asia ohjattiin Lielahden Veholla henkilölle T.T, jonka kanssa kävimme pelkistettyä kirjeenvaihtoa. Ilmeisesti edes jonkin asteisen sähköpostietiketin käyttö on tarpeetonta asiakkaiden kanssa.

T.T:
"Moi!
Jos auto on ostettu siitä löytyneillä viritysosilla varustettuna, kannattaa ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen. Mikäli olette itse autoa virittänyt, on asia hyvin yksiselitteinen, takuu ei korvaa korjauskustannuksia. Asia on näiltä osin loppuunkäsitelty. Ilmeisesti kuitenkaan ette kiistä, etteikö autoon olisi lisäilty/vaihdettu osia tehon nostamiseksi?
Ystävällin terveisin
T.T
Huoltopäällikkö"
Minä:
"Hei,
ilmeisesti jossain kohtaa on jäänyt asia epäselväksi. Vielä kerran yksiselitteisesti, ajoneuvoon en ole asentanut/vaihtanut osia tehojen nostamiseksi."

T.T:
"Siitä voinemme kuitenkin olla samaa mieltä, että kuvat todistavat aukottomasti viritysosien olemassaolon?"
Lakimieheni kehoituksesta siirryimme keskustelemaan myyjän kanssa, jota koskee kuluttajankaupassa virhevastuulaki johon takuu ei liity millään tavalla.

Minä KK:lle:
"Hei,
Veho ohjeisti kääntymään teidän puoleenne tapauksessa, koska myitte ajoneuvon ja heidän mielestään vastuu kuuluu teille.

Odotamme vastaustanne viikon sisään."

29.4.2013

En lähtenyt inttämään T.T kanssa asiasta, jolloin hän palasi asiaan ryhdikkäästi.

T.T:
"?"
Minä:
"Tapauksen käsittely on edelleen kesken, palaan asiaan kun tiedän enemmän."
T.T:
"Nyt en ymmärrä.
Eli emme ole samaa mieltä siitä, onko autossa ollut kuvissa näkyneet osat kiinni?
Eli onko Veho teidän mielestä syyllistynyt kuvien manipulointiin?"
Tuollaiseen lapsellisuuteen en edes vaivaudu provosoitumaan.
K.K Metroautosta vastasi parin päivän viiveellä sähköpostiini.

K.K:
"Moi

Olen lukenut viestejä ja seurannut miten asia kehittyy.

Todella ikävä juttu tuo konerikko.

Minulla ei ole valtuuksia puuttua tähän asiaan mutta olen kääntänyt viestin meidän myyntipäälikölle V.V:lle.

Hän hoitaa asiaa meillä."

Powerflexin vastine moottorintuennan vaikutuksesta mäntärikkoon
"Hi JD, 
Many thanks for your email. 
A piston failure as in engine failure? How is it supposed to do that? 
Kind Regards JB 
Sales Manager"

Forgen vastine dump-valven vaikutuksesta mäntärikkoon
"X,
I know this engine has suffered a lot from carbon/oil buildup on the back of the valves due to excessive blowby, a bad breather system, and the fact that the fuel injectors don’t spray the backs of the valves clean, it’s been a problem since it was introduced on the Mini R56.. The catch can would only alleviate this problem i.e. it’s likely to make the engine last longer than it otherwise would have. The valve on the turbo is actuated in exactly the same way as stock, still driven by the stock ECU, we aren’t adding or taking away fuelling or timing or anything else that could be detrimental to the performance of the engine. In fact neither of these items will affect the engine power/torque, or move it outside of Citroens design parameters. I think they have given a ‘knee jerk’ reaction – the car is modified therefore it must be the modifications that have caused the failure – rather than looking at the root causes."

Oil catch-canin myyjän vastine vaikutuksesta mäntärikkoon
"Hi, 
when a catch tank is installed correct it will not cause piston failure on any model."

30.4.2013

Sain Metroautosta sijaisauton loppuviikoksi vasta kun lakimieheni "opasti" V.V:tä lakipykälistä. Lupasivat ilmoittaa torstaina kantansa asiaan kirjallisesti.

3.5.2013

Kirjallista kantaa ei kuulu eikä näy, joten palautan sijaisauton Metroautoon. Käyn mielenkiintoisen keskustelun V.V kanssa (P.P läsnä puhelimitse), joka löytyy puhelintallenteena. En voi julkaista tätäkään vielä ilman lakimieheni suostumusta. Pääpainona että heidän "tuomari" oli ilmoittanut että he ei lähde tähän "leikkiin maksajiksi" ja V.V painotti olevansa autoinsinööri, jolla on kokemusta kilpa-autojen rakentamisesta. Hänen mukaansa minun autoni on kilpa-autoksi rakennettu ja mäntävaurio johtuu juuri suoraan tästä.

Minä T.T:lle
"Terve,
koitin soitella ja tavoitella X, mutta olit jo ehtinyt lähteä viikonlopun viettoon. Citroenia ei tarvitse koota takaisin vaan laittakaa se siihen kuntoon että sen voi turvallisesti siirtää muualle. Jättäkää se viallinen mäntä pois koneesta, koska toimitamme sen jatkotutkimuksiin."
4.5.2013

T.T:
"Ok, et vastannut edelliseen viestiini?"
Minä:
"Hei,
lainmukaisesti myyjäportaalle sekä maahantuojalle on ilmoitettu ajoneuvossa ilmennyt virhe sekä annettu riittävä mahdollisuus oikaista virhe (2 viikkoa).
Vehon/Auto-bonin kirjallinen kanta on saatu asiaan jo, lupauksista huolimatta Metroauton kantaa ei saatu perjantaina kirjallisesti mutta suullisesti se löytyy V.V esittämänä puhelintallenteena. Asiassa on konsultoitu sekä kuluttaja-asiamiestä että lakimiehiä.

Nyt siis minulla on oikeus korjauttaa ajoneuvo kuntoon parhaaksi katsomallani tavalla sekä hakea korvauksia oikeusteitse. Toimitamme teille haasteen Pirkanmaan käräjäoikeuteen tulevien viikkojen aikana."
T.T:
"Moi

Asia selvä. kun et vastaa kysymykseen kuvissa näkyvistä osista, oletan sen tarkoittavan, että ne eivät ole autostasi ja että Veho on syyllistynyt kuvien väärentämiseen. Voitko vahvistaa tämän?"

Minä:
"Ystävällinen ja ilmainen neuvo sinulle, kannattaa nyt hetki hengähtää ja miettiä miltä jankkaamisesi saa Vehon näyttämään.

En ymmärrä miksi minulta kysyt asiasta, kysy kuvia ottaneelta taholta. Otaksun että te itse tiedätte missä, koska, mistä ja kenen ottamia kuvat ovat. En ole ollut paikalla kun kuvia on otettu, joten mahdoton minun on asiaan kommentoida juuta tai jaata.

On käynyt selväksi että osapuolten näkemykset eroavat niin paljon tilanteessa ettei tätä saada soviteltua vaan asia joudutaan viemään käräjäoikeuteen. Muistuttaisin että tästä seuraa automaattisesti myös julkisia seurauksia kaikille osapuolille.

Voisit myös pitää asianosaiset mukana keskusteluketjussa etkä aina vastata vain minulle."
 T.T:
"Ok. Olen vain koittanut saada selväksi onko autoa viritetty vai ei. Autossa on aiemmin ollut viritysosia kiinni ja nyt ei ole, ja kun et ole kysymyksiin suoraan vastannut, olen kysynyt uudestaan, mutta se siitä. Siis tapaamisiin oikeudessa ja kiitos ilmaisesta neuvosta. "

Tässä vaiheessa lakimieheni P.P osallistuu myös keskusteluun

P.P:
"Hei T.T,

Koska en ole itse ns. automies, haluaisin tiedustella maahantuojan näkemystä siitä, että mitä te tarkoitatte viritysosilla? Eli mistä osista nyt oikein puhutaan miten ne toimivat? Lisäksi haluaisin tietää, miten ne lisäävät auton suorituskykyä ja montako hevosvoimaa kyseisillä osilla on mahdollista "virittää" auton moottoria? Kyseessä on kait jo suhteellisen voimakastehoinen kone jo valmiiksi, kun mallinimessäkin on sana "Racing"."
5.5.2013
Virallinen reklamaatio Metroautoon
"Pyydän kirjallista vastaustanne 26.4.2013 lähetettyyn reklamaatioon koskien Citroen DS3 THP Racing henkilöautoa.

Pyydän teitä ottamaan kantaa reklamaatiossa esitettyihin vaatimuksiin sekä niiden perusteluihin sekä perustelemaan oman näkemyksenne asiassa.

Erityisesti pyydän, että otatte kantaa onko teidän puoleltanne mahdollisuutta hinnan alennukseen arvioitujen tai todellisten korjauskustannusten mukaan tai kaupan purkuun.

Asiaa selviteltäessä on käynyt ilmi, että olette aiemman takuun piiriin kuuluvan vahingon osalta ohjanneet päämiestäni asioimaan suoraan maahantuojan kanssa. Tätä ei voida pitää kuluttajansuojalain mukaisena toimintatapana, sillä kuluttaja on sopimussuhteessa vain myyjään ja tällöin myyjä ei voi edellyttää kuluttajalta, että tämä on yhteydessä itse suoraan maahantuojaan tai vastaavaan tahoon. Nyt kyseessä olevan virheen osalta päämieheni on noudattanut tätä ohjetta ja tästä syystä Teidän kantanne tehdastakuun voimassaoloon ei ole tiedossamme. Pyydänkin vastaustanne siitä, mikä on Teidän kantanne kyseisen tehdastakuun soveltuvuuteen virheen korjaamisen osalta. Mikäli, ette katso takuun kattavan kyseistä virhettä, pyydän perustelemaan kantanne.

Asiaa selviteltäessä on myös käynyt ilmi, että reklamaatiossa mainitun virheen lisäksi myöskin ko. autoa koskeva myynti-ilmoitus on ollut virheellinen. Myynti-ilmoituksessa edellisten omistajien määräksi on mainittu yksi, kun ajoneuvorekisterin mukaan autolla on ollut yhteensä neljä aiempaa omistajaa/haltijaa, joista kaksi on ollut luonnollista henkilöä. Pyydän, että otatte kantaa myös tähän virheeseen.

Pyydän vastaustanne mahdollisimman pian tähän sähköpostiin tai osoitteseen X päämieheni vuokra-auton käytöstä ja asian selvitelystä johtuvien kulujen minimoimiseksi."

Minä T.T:lle

"Hei,
yritän järjestää huomiselle kuljetusta ajoneuvolle, joten vahvistathan vielä että auto on siirtokunnossa? Tulen myös hakemaan männän samalla, jotta voimme tutkia sitä tarkemmin.
T.Tja X, kertoisitteko vielä minulle diagnoosinne kun sellaisesta maksan 630 euroa. Eli mikä autossa on vialla ja mikä sen on aiheuttanut?"

6.5.2013

T.T:
"Hei P.P
En valitettavasti osaa vastata autosta löytyneiden osien vaikutuksesta auton ominaisuuksiin, emme ole niitä täällä koskaan asentaneet.
Mutta jos aihe kiinnostaa, niin esim. internetin Citroen foorumilta löytyy hyvinkin yksityiskohtaista tietoa kyseisten osien asennuksesta ja vaikutuksista auton suorituskykyyn ja hevosvoimiin."

T.T:

"Hei.
Laitamme auton siirtokuntoon. Sylinterinkansi on irti ja joudumme laittamaan sen kiinni muutamalla pultilla, että saamme moottorin korvakkeen kiinni.
Muut osat laitamme auton tavaratilaan.
Pyrimme saamaan auton noudettavaan kuntoon n. klo 15, kassatoiminnot ovat auki klo 17:00 asti.
Hinta koostuu vian paikallistamisesta.
Diagnoosit testilaitteella, ohivuotomittaukset, moottorin tutkimiset endoskoopilla, sylinterikannen irroitus, öljypohjan irrotus mäntää varten.
Aikaa on käytetty yhteensä n. työpäivän verran.
Moottorin männästä on palanen lohjennut. Valmistajan takuuehtojen mukaan takuu päättyy jos autoon on tehty muutoksia tai säätöjä tai mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Koska edellä mainitut takuuehdot eivät täyty, takuu ei valitettavasti korvaa kyseessä olevaa moottorivauriota."
Minä:
"Hei,
kiitoksia tiedosta.
Mikä moottorin männän palasen lohkeamisen on aiheuttanut?"
TT:

"Moi
Valitettavasti tuohon en osaa vastata.
Ystävällisin terveisin"
Minä:
"Hei,
kiitos tämä riitti meille tiedoksi."

Hain männän pois Veholta, sain sen vasta kun uhkasin rikosilmoituksella. Auton haen myöhemmin.

Myös Metroautosta saatiin vihdoin virallinen, kirjallinen kanta asiaan. Hyvä että heillä on noin tarkat tiedot autosta vaikka eivät ole sitä omin silmin edes vaivautuneet käymään katsomassa. Lisäksi heillä tulkitaan kuluttajansuojalakia ilmeisesti eri tavalla kuin muualla?

V.V:
"Hei,
kiistämme kaikki vaatimukset liikettämme kohtaan liittyen Citroen XXX-XXX/X moottorivaurioon. Valmistajan takuuehtojen mukaan takuu päättyy jos autoon on tehty muutoksia tai säätöjä tai mikäli huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu. Ei myyjän virhevastuu ole auton kaupassa yhtään sen laajempi teknisten asioiden osalta kuin takuunantajankaan, joten myyjältä ei voi vaatia yhtään sen enempää kuin takuun antajaltakaan. Asiakashan vetoaa tässä juuri siihen seikkaan, mikä kuuluu aivan samalla tavalla takuun kuin myyjänkin vastuun piiriin eli "tyyppi- tai valmistusvikaan". Tietojemme mukaan autossa on ollut asennettuna siihen normaalisti kuulumattomia osia, jotka liittyvät oleellisesti moottorin toimintaan,mm. ahtimen ahtopaineen säätöön liittyvä venttiili. Tällaisen venttiilin virheellinen asennus tai säätö aiheuttaa todennäköisesti juurikuvatun kaltaisen moottorivaurion, kun ahtopaine sylintereissä nousee liiaksi.Autossa on ollut asennettuna myös moottorin voiteluun liittyvä huohotinjärjestelmän öljynkeräyssäiliö, mitä ei normaalissa ajossa tarvita. Yleensä sitä käytetään kilpa-autoissa.Myös moottorin tuentaa ja kiinnitystä auton runkoon on muutettu.
Asiakkaalla on ollut veloituksetta käytössä meiltä laina-auto 30.4-3.5.2013 välisen ajan asian selvittelyn vuoksi. Muusta sijaisauto
kuluista ei ole sovittu."
P.P:
"Kiitos vastauksestanne
Pyytäisin vielä toimittamaan ne vakuutusehdot, jotka olette antaneet päämiehelleni kauppahetkellä tehdastakuusta mukaan, jotta voisimme tarkemmin perehtyä niihin. Teiltä varmaan löytyy kopiot näistä papereista? Voimme tulla noutamaan ne heti, kun ne ovat saatavilla."
7.5.2013
Lielahden Veholla on kevätsiivous käynnissä ja heillä on suuri huoli ylimääräisistä "raadoista"

TT:
"Hei!
Männän jo haitkin, vaikka puhe oli samalla viedä auto?
" yritän järjestää huomiselle kuljetusta ajoneuvolle, joten vahvistathan vielä että auto on siirtokunnossa? Tulen myös hakemaan männän samalla, jotta voimme tutkia sitä tarkemmin."
Jos vahvistus auton siirtokunnosta on jäänyt ilmoittamatta, olemme pahoillamme, nyt se on siirtokunnossa.
Piha-alueilta on tarkoitus lähipäivinä kerätä hiekoitushiekkaa pois ja mitä tyhjempänä piha-alueet, sitä helpompi tietysti hiekankerääjälle. Ilmoitathan ystävällisesti koska voit auton hakea.
Mikäli aiot käyttää esim. hinausliikettä, saamme järjestettyä edullisen siirron?
Ystävällisin terveisin"

Mutta ei hätää, asia on hoidossa
TT:

"Olitkin juuri soittanut X:lle, eli asia hoidossa!
Ystävällisin terveisin"
Myös pyydetyt takuuehdot saatiin.
V.V: 

"Auton takuuehdot löytyy auton mukana seuranneesta takuu/huoltokirjasta. "

8.5.2013

Maksoin "diagnosointilaskun" ja sain auton tuotua kotiin talliin vaurioiden tarkastusta varten. Lisäksi kutsuin APR:ltä edustajan tutkimaan vaurioita ja antamaan puolueettoman lausunnon.

Reklamoin Vehoon T.T:lle että öljypohja on väännetty sellaisenaan käyttökelvottomaksi.

Lasku (poistettu)
Diagnoosi (poistettu)

Minä:

Terve,
Miksi tuo öljypohja on täytynyt särkeä??


9.5.2013

APR lähettämä edustaja tutkii koneen ja laatii lausunnon.

10.5.2013

Saan lausunnon APR:ltä. Julkaisen myöhemmin koko lausunnon, jos lakimieheni antaa siihen luvan.
Kiteytettynä:
"Mielestäni mäntä on hajonnut huonosti alemman männänrenkaan uraa tukevan muodon takia ja/tai materiaalivikaan. 
Mielipidettä tukee muutaman sekunnin internet – haeskelu, jonka mukaan kyseisen kaltainen vaurio on tälle moottorityypille tavallinen."
13.5.2013

Lakimieheni soittaa Metroauton toimitusjohtajalle, joka ei tiedä tapauksesta mitään ja pyytää kaikki tiedot jotta voi tutustua asiaan.

P.P
"Viite: Puhelinkeskustelumme 13.5.2013
Lähetän liitteenä alkuperäisen 26.4.2013 lähetetyn reklamaation/korvausvaatimuksen ja lisäksi tämän viestin lopussa 6.5.2013 lähettämäni tiedustelun vastauksesta reklamaatioon/korvausvaatimukseen ja myyntipäällikkä V.V  saamani vastauksen. Lisäksi liitteenä asiantuntija J.J lausunto moottorivaurion syistä.
Pyydän ystävällisesti vastaustanne reklamaation/korvausvaatimuksen johdosta.
Lisäksi pyydän ilmoittamaan prosessiosoitteenne haastehakemuksen laatimista varten, mikäli katsotte, että ette suostu korvaamaan vahinkoa kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun perusteella ilman oikeuden ratkaisua.
Asiassa on yritetty saada aikaiseksi sovintoratkaisua, mutta tämä on kariutunut myyntipäällikkö V.V näkemykseen siitä, ettei käytetyn auton kaupassa ole voimassa kuluttajansuojalain säännökset. Tästä syystä päämieheni on ollut pakotettu turvautumaan lainopilliseen apuun tässä asiassa."

Reklamoin uudestaan Vehoon öljypohjasta, kun mitään ei kuulu.

Minä:
"Hei,
kyseessä oli reklamaatio, johon yrityksellä yleensä on tapana vastata sivistysvaltiossa.
Huollossanne oli tuhottu autoni öljypohja ja uusi maksaa 160 euroa, teidän oman hinnastonne mukaan.
Auto on menossa viikonloppuna korjattavaksi ja oletan että siihen mennessä olette korjanneet asian tavalla tai toisella."

14.5.2013

Yllättäen vastaus on tällä kertaa ystävällinen.

T.T:
"Moi.
Voimme olla yhteydessä korjauksen suorittavaan korjaamoon ja sopia kulman oikaisusta? Työ kestää noin 60 s.
Tuhottu sana ei oikein kuvaa peltisen öljypohjan kulman taipumista. Kyseisen malliset öljypohjat ovat tivisteliimalla kiinni ja vääntyvät aina niitä irrottaessa.
Eli ei syytä huoleen, tuota voi vielä hyvin käyttää :)"
17.5.2013

Vein auton muualle korjattavaksi.

21.5.2013

Sain auton korjauksesta ja se toimii mainiosti. Päivälleen kuukausi tuli täyteen ilman autoa.
Arki normalisoituu, pääsen liikkumaan. Seuraavaksi alkaa vahingonkorvauksien penääminen.

22.5.2013

Reilu viikko kesti tälläisen vastauksen saamiseen Metroauton toimitusjohtajalta
"Vastaus reklamaatioon/korvausvaatimukseen,

Kantamme asiassa ei ole muuttunut, yhteystiedot löytyvät alta olevasta allekirjoituksesta."

Kirjoittelin nyt tämän blogin ja päivittelen tänne jatkossa tapauksen etenemisestä, lukee ken on kiinnostunut.

Lopputulos tässä voi olla ihan mitä tahansa, mutta jokainen autojen ostaja ottakoot tästä omalla tavallansa jotain opiksi.

Itse ainakin olen, monta asiaa.